A evocação do contexto regional Amazônico nas práticas enunciativas escolares / The evocation of the Amazonian regional context in the enunciative school practices

Maria de Fátima Castro de Oliveira Molina

Resumo


O objetivo deste estudo é apresentar o relato de uma experiência realizada a partir da produção de textos de alunos do ensino fundamental em diálogo com a obra Menino do rio doce, de Ziraldo. O percurso metodológico adotado foi por meio da produção de textos que explorassem a compreensão do tema apresentado pela obra. O referencial teórico utilizado foi constituído pela teoria lingüística da enunciação de Mikhail Bakhtin, em torno do dialogismo no aspecto da interação verbal. A partir das análises, foram desvelados significados produzidos em torno dos elementos identificadores da cultura amazônica, gerados na relação do homem com o rio neste contexto regional. Os alunos produziram textos inserindo-se na temática da obra, dialogando com o contexto sócio-cultural do qual fazem parte. Redimensionaram pela ficção suas relações simbólicas com a cultura e as resgataram por meio de suas histórias de vida.

Palavras-chave: Linguagem. Cultura. Educação.

ABSTRACT: The objective of this study is to present the story of an experience from the production of texts by elementary students in dialogue with the book The river sweet child, by Ziraldo. The methodological approach was adopted through the production of texts that explore the understanding of the topic presented by the book. The theoretical basis was constructed by the articulation of the linguistic theory of enunciation of Mikhail Bakhtin, through the concept of dialogism in the aspect of verbal interaction. Based of these analyzes, some meanings were revealed around the designations of the Amazonian culture, generated in the relation between men and the river in this regional context. The students produced texts through a process of inserting themselves through the work’s theme, producing a dialogue with the social-cultural context to wich they belong. Through fiction, they redefined their relations with the symbolic culture and rescued them through their own life report.

Keywords. Language. Culture. Education.


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